Sopivan BMW:n etsiminen alkoi kevättalvella 2010, kun kuume oli jo sen verran kova ettei siihen enää auttanut kuin bemmin hankkiminen. Kuumetta lisäsi vielä se, että kavereilla on samanmoisia projekteja menossa ja sain muutamat kyydit parilla turbobemulla. Toisessa oli < 400 hepoa ja toisessa < 600 hepoa. Noiden kyytien jälkeen paluuta ei enää ollut.
Kriteerit täyttävää autoa ei meinannut löytyä sitten millään. Etsinnän kriteerit olivat:
- Alkuperäinen 325i, Facelift
- Vuosimalli 1988-89. Miksi niin tarkka? Turbotus onnistuu ilman ongelmia kun on vm. >1990.
- Mielellään 4-ovinen
- Ehdottomasti alkuperäiskunnossa eikä tuninki poikasten raiskaama bimmeri.- Mielellään 4-ovinen
Jokusen kuukauden, kyseiset ehdot täyttävää bemua etsittyäni, tuli ilmoitus kesäkuun alussa Nettiauto.comin sivuille. Eikun puhelin käteen ja soitto Hyvinkäälle. Auto löytyi aika alkeellisesta paikasta hiekkakentän reunalta ja myyjä oli parakkia hyödyntävä autojobbari. Noh, mutta pääasia oli se, että hinta oli mielestäni kohtuullinen auton erinomaiseen kuntoon nähden, joten kaupathan siitä hieraistiin ja projekti pääsi käynnistymään.
Niin ja se pääasia on, että auto pysyy alkuperäisessä kuosissaan eli sen ulkonäköön ei kajota eikä rakenteita sipelletä/muuteta kuin äärimmäisessä hädässä! Projektin edetessä huomasin joutuvani tekemään muutamia pieniä kompromissejä, mutta ne ovat eritttäin pieniä...
Olisihan se mukava tulevaisuudessa tulla vilauttamaan, mitä sieltä lampaan vaatteiden alta paljastuu! ;)
Niin ja se pääasia on, että auto pysyy alkuperäisessä kuosissaan eli sen ulkonäköön ei kajota eikä rakenteita sipelletä/muuteta kuin äärimmäisessä hädässä! Projektin edetessä huomasin joutuvani tekemään muutamia pieniä kompromissejä, mutta ne ovat eritttäin pieniä...
Olisihan se mukava tulevaisuudessa tulla vilauttamaan, mitä sieltä lampaan vaatteiden alta paljastuu! ;)
Tästä ilmoituskuvasta Turbotus- projekti sai alkunsa! |
18.8.2010 Projekti lähti liikenteeseen taka-akseliston irroituksella. Syy irroittamiselle oli, että vaihdan kaikki taka-akselin puslat ja takajarrujen osat.
18.8.2010
Sitten olikin se veemäisin homma eli puslien vaihto, onneksi Ranen tallilta löytyi prässi jolla ne lähtivät vähän turhankin helposti...
Vas. Pete Å ja oik. Rane |
Ja sitten olikin perän kannatinpuslan nyhräys, joka meni sitten vituiks eli alumiininen korvake laukes naamalle... voi #%¤#&.
8.11.2010
Siinä se aika sitten lipsahti hitsauttamista mieteskellessä. Aikani sitä etsittyäni ja pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen, että etsin käytetyn tai uuden kannen hajonneen tilalle. Hitsaus olisi maksanut 80e ja sillä ei olisi ollut mitään takuuta, että olisi edes kestänyt. Uusi olisi maksanut 120e joten sen idean hyllytin kun saisin koko perän 80 eurolla. Osan hain Iisalmesta ja se osoittautui ulkoisesti ainakin erittäin siistille ja siinä oli vielä tarra paikallaan josta selvisi, että se alkuperäinen tehdasvaraosa. Tarran kunnosta päätellen se ei ole vanha joten siihen uusi pusla paikoilleen ja koko potaska entisen tilalle. (näin koeajojen jälkeen totean vain, että se oli todella hyvä ostos kun siinä ei ollut yhtään välystä ja on täysin äänetön!!)
Uudet öljyt sisään ja odottelemaan kasausta...
9.11.2010
Seuraavaksi tongin ruostepaikat auki joita löytyi kaksi kipaletta. Molemmat oli tankin kannakkeiden tyvissä.
Esiin kaivettu ja putsattu reikä pohjasta päin kuvattuna...tankin oisin samalla vaihtanut jos olisi ollut hyllytavaraa ;) |
Ja sama reikä takapenkin alta kuvattuna |
Ruostereikien yläpuolinen sijainti löytyi takapenkin alta ja muitapa ei sitten löytynyt joten ruosteet vex:
Ja uusien paikkojen muotoilua:
Ja sitten paikan hitsaus joka sinänsä ei ole nätti ja syy siihen sattuu olemaan "hieman" huono maadoitus... syyn havaitsin myöhemmin ja se oli hitsauslaitteen maadoitusjohto joka oli ollut kiinni akun plus-navassa!! KEUKEU! :D
Järkyttävän näköistä räkimistä, mutta syy oli se maadoitus ja toisex, tankki parin sentin päässä joten vähänkö "jännitti" hitsailla... |
Sitten hitsausten hionta ja liisteröinti mössöllä joka muuttaa ruosteen "metalliksi"...tosin tässä se vaan muodosti suojaavan kerroksen ja siitä on kuva hukassa... Lisään jos löytyy.
Ja liisterit pohjassa olleisiin pintaruostepaikkoihin.. |
Ja tältä se näyttää kun toi liisteri on kuivunut |
Sitten olikin käsijarruvaijerien asennus ja taka-akseliston paikalleen nosto. Kaikki meni siihen asti ihan kivasti kunnes ihmettelin miksi kuskin puolen takapalkin päähela ei meinaa mennä millään paikalleen. Hetken vikaa etsittyäni se selvisi eli vanhasta helasta oli katkennut n. 2cm pätkä sitä alumiinia helan reikään. Eikun poralla jyrsimään sitä vanhaa nysää pois ja voin sanoa, että meinasi vähän jo usko mennä, että näinköhän sen saa tehtyä ilman taka-akseliston uudelleen purkamista. Saihan sen, mutta siinä meni taas puoli tuntia tehokasta asennusaikaa hukkaan. Sitten tulikin kotiin lähdön aika eli bemmi jäi odottelemaan perän loppujen osien asennusta...
Uusitut osat:
Aivan älyttömästi. Lista tulee myöhemmin....
Etupään osat:
Lista tulee myöhemmin...
Takapäähän vaihdetut osat:
-Takatukivarsien helat
-Takapalkin päähelat
-Perän takakannakekumi
-Takajarrulevyt
-Takajarrupalat
-Takajarrupalojen asennussarja
-Käsijarrukengät
-Käsijarrukenkien asennussarja?
-Käsijarruvaijerit
-Takajarruputket: Taakse oikea ja vasen (pääputki edestä taakse ostettu, mutta odottaa vaihtoa)
-Takajarruletkut jarrusatuloille: oikea ja vasen
-Pakoputken tiivisteet, Etuputki/väliosa oikea ja vas
-Synteettinen peräöljy 1L x 2
Hankittavaa:
- Etu- ja takaiskareiden yläpäät
- Säädettävä alustasarja (iskarit ja jouset)
- e36 tehostettu hammastanko/ ohjaustehostinsetti
- BBS Style 5 -vanteet
- Old school nuppi-mallin stereot
- Etupenkit
- Huoltovihko ja käyttöohjekirja
- Alkuperäiset työkalut
- Ajovalojen pyyhkijöiden sulat ;)
Hankittua extraa:
- Original roiskeläpät joka kulmaan
- M-Tech 1 -ratti
- M-Tech -nahkainen vaihdekepinnuppi
- Original BMW-jerrykannu
No niin!
Nyt ne projektin oleellisimmat osat kotiutui (17.12.) ja ne löytyi BTCF:n kautta. Myyjä asui Vihdissä, mutta kävin ne hakemassa hänen työpakaltaan Espoosta.
Osat: Turbo Garrett GT37 Motorsport-pakopesällä, rosterinen pakosarja, HKS ilmansuodatin ja alumiininen dump-venttiili |
ProTurbo hukkaportti, rosterinen 3” downpipe, rosterinen Simonsin vaimennin, 2kpl coolereita ja pätkä silikooniletkua |
24.01.2011
Pienen tauon jälkeen jatkoin/jatkettin takapään loppuun kasausta. Tällä kertaa hommiin kuului käsijarrukenkien asennus, jarrusatuloiden puhdistu, jarrusatuloiden jarruletkujen uusiminen, jarrupalojen asennus, jarrulevyjen uusiminen, uudet "linnunluut" paikoilleen ja lopuksi uudet jarrunesteet ja jarrujen ilmaus.
Tämä oli vähän hätäinen reissu tai oikeastaan kerta jolloin ei paljoa saatu aikaan, mutta saatiinpahan koko peräpää sentään kasaan!
Ja taas yhtenä kappaleena! |
20.02.2011
Ja taas nyrjähti reilu kuukausi kun päästiin auton kimppuun. Alkaa vaan vit....tamaan toi pakkanen joka tänäänkin pojotti -30 asteessa ja sitä on tehnyt jo pari viikkoa. Noh, me laitettin puhaltimet huutamaan, haalarit päälle ja eikun hommiin!
Tältä se näytti klo: 10.00 |
Ensimmäiseksi konepelti pois ja riisumaan keulan osia sekä pissapojan pesusäiliöt. Sitten pakoputket ja pakosarja irti. Ne lähtikin suhteellisen kivutomasti ( n. kahdessa tunnissa).
ja tältä klo: 13.30 |
Sitten olikin kiinnostavin vaihe eli pakosarjan, turbon, hukkaportin ja downpipen paikoilleen sommittelua...
Eihän se niin kivuttomasti mennyt eli hukkaportin jalalle piti tehdä lisätilaa joten eikun vasara käteen ja varovasti muotoilemaan peltiä. Eihän siitä mikään kaunis tullut, mutta ihan ookoo. Kuva puuttuu luomuksesta, mutta tulee ehkä myöhemmin.
Aikani peltiä taottuani olikin kasauskokeilun vuoro. Aika hyvin ne kävi paikoilleen, ainut mitä joutui heti kättelyssä modifioimaan oli downpipe. Se oli vähän liian pitkä eikä sopinut paikoilleen.
Rälläkkä käteen ja putki poikki. Pienten mittailujen jälkeen siihen tehtiin pieni muutoskulma, että se ei tule kiinni rintapeltiin ja menee muutenkin paremmassa kulmassa auton alle.
Tässä välissä tuli kiskottua bemmin alkuperäiset sytytysvehkeet pois ja näin jälkikäteen ajateltuna, aivan turhaan. Saattaahan se olla että ne menee takaisin paikoilleen ensi kerralla...
Hitsailu jäi sitten seuraavalle kerralle kun nyt alkoi taas aika loppumaan kesken. Tällä kertaa hommat luisti ja saimme pajon aikaiseksi, joten tästä on hyvä jatkaa!
30.5.2011
Tilasin laadukkaat Presicion Injected -Suuttimet (Delphi 01D030B, 444 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm) Kiteeläiseltä hemmolta, joka sanoin niiden olevan vähän käytet ja synkatut... Saas nähdä toimivatko ne edes kun eihän näistä voi koskaan tietää.
9.6.2011
Tilasin Autotunelta moottorinohjausyksikön rakennussarjan, joka on ns. plug and play- tyyppinen boksi.
http://www.diyautotune.com/catalog/diypnp-bosch-55pin-unassembled-kit-p-385.html
Halusin sen kuitenkin valmiiksi kasattuna kun en ehkä luota taitoihini niin paljoa, että alkaisin sitä kasaamaan ja aika on rahaa... Tältä sen pitäisi valmiina näyttää:
Samaan rähinään tilasin laajakaista Lambdan ja ohjaimen:
16.6.2011
Vihdoin ja viimein saimme autot rahdattua Kerkonkoskelta Kuopion tallille ja toivottavasti nyt projekti lähtee etenemään hieman vauhdikkaamin!
Nyt pitäisi alkaa etsimään ja äkkiä välijäähdytin, että pääsisin konehuoneen puolelle kasaus puuhiin. Tosin ensin on vaihdettava venttiilikopan tiiviste, vesipumppu ja tehtävä jakopään huolto.
29.6.2011
Projekti etenee ja paketti saapui Englannista. Paketissa tuli RX7-look intercooler, antoputkia, sähköinen flekti, pakosarjaneristenauhaa, huohotinpönttö. Samaan syssyyn tuli moottorin ohjausboksi Autotunelta.
Ja eikun hommiin!
Venttiilikoppa pois ja venttiilien säätöön. Seuraavaksi vesipumppu ja alkuperäinen termostaatti vaihtoon varmuuden vuoksi. Lisäksi termostaattin koteloon alkuperäinen ilmausruuvi. Tosin tämä motonetin tarvikemallin vesipumppu näytti niin onnettomalle ja huonolaatuiselle, että meinasin jättää sen vaihtamatta... vaihdoin kuitenkin. Alla oleva kuva selventää hieman asiaa.
Seuraavaksi jakopään osat eli jakohinhna ja kiristinpyörä vaihtuivat uusiin.
30.6.2011
Imusarja ja venttiilinkoppa saivat uuden hiekkamaalipinnoitteen.
Venttiilinkopan tiiviste uusiksi ja koppa paikoilleen.
Seuraavaksi suuttimet ja imuilman asentotunnistin (TPS) imusarjaan kiinni ja imusarja paikoilleen.
3.7.2011
Seuraavaksi olisi välijäähdyttimen ja ahtoputkien sommittelua ja nätistihän se sinne menee. Hieman vaan huolestuttaa sen ilman saanti eli saatan joutua hieman peltitöihin lisäilman saamiseksi... saas nähdä kuin käy.
Seuraavaksi olisi välijäähdyttimen ja ahtoputkien sommittelua ja nätistihän se sinne menee. Hieman vaan huolestuttaa sen ilman saanti eli saatan joutua hieman peltitöihin lisäilman saamiseksi... saas nähdä kuin käy.
No niin... ja nyt jäi hommat vähäksi aikaa jäihin kun pitää tilailla ja teetättää öljyletkuja öljynlauhduttimelle ja turbolle.
Ongelmia on boksin ja läppärin välisen yhteyden kanssa... Meni kyllä totaallisesti hermot ja kaikki johtui virheellisestä COM-portista. Sen piti olla muistaakseni COM7 tai sitä pienempi... Sitten homma alkoi pelaamaan kun sen älysin/onnistuin vauhtamaan.
Kuvia Megan sisältä ja tämä oli se kaikkein tuskaisin vaihe kun tilasin Bolt-On -boksin ja tämän kasaaja ei tiennyt mitä teki! Onneksi olin pessimisti ja epäilin hänen osaamistaan muutamien epäilyttävien keskustelujen pohjalta. Niin ja kiitos kaimalle jonka avustuksella tarkastelin kytkennät. Väärin tehtyjä kytkentöjä boksista löytyi 5kpl! Autotunella palvelu oli hyvää, mutta ihmetyttää miten hän ei sitä osannut kytkeä vaikka niin väitti ja maksoin kasauksesta sovitun hinnan sillä olettamuksella, että laitan vain pin55 - liittimen kiinni ja menoksi eikä tarvitse kuukautta selvittää vääriä kytkentöjä sekä itse lopuksi tehdä muutosjuotokset! Uittu!
JÅÅ, Kasaaminen jatkui taas pienen tauon jälkeen kun sain ton purkin kasaan ja tinaukset korjattua. Ton boksin lisäksi piti TPS:n liittimet katkaista sieltä TPS:n päästä ja tinata ne ristiin jotta homma alkoi pelaamaan.
Cooleriin piti hitsauttaa kiinnitusjalka paikallisella nyrkkipajalla, koska siinä ei ollut sopivaa kohtaa sen kiinnittämiseen. Pari 2 sentin alumiinistä hitsiviivaa ja 35e, kiitos. On se halpaa, mutta minkäs teet kun ei oo vähkeitä.
22.8.2011
Ahtoputkien asettelu ja leikkely sujui ihan jees ja hyvinhän ne siihen asettui. Dumpillekin löytyi kolo ahtoputkistosta ja se näkyy tossa öljytikun vieressä.
Ahtoputkien asettelu ja leikkely sujui ihan jees ja hyvinhän ne siihen asettui. Dumpillekin löytyi kolo ahtoputkistosta ja se näkyy tossa öljytikun vieressä.
Sitten omia taidonnäytteitä joiden näköä ei nyt kovin ylpeänä voi esitellä. Tein ne kuitenkin niin, että varmasti kestää ja tulee kerralla hyvät...
Eli ensin öljynpaluuletkut jotka teetätin Kuopion Kumilla ja siellä kyllä palvelu oli erittäin ystävällistä! Taisivat maksaa 50e eli mielestäni hinta oli kohtuullinen. Kulmat jouduin kuitenkin modaamaan, koska valmiit kulmat eivät olleet oikean pituiset eikä oikeassa kulmassa.
Koti niille tuli tonne todella ahtaaseen, kuumaan ja hankalaan paikkaan pakosarjan väliin ja siinäpä syy miksi noilla teräspunosletkuilla ne toteutin.
Öljynpainepuolen tee-se-itse -liitin. On se kumma ettei noita saa valmiina. Hitsattu liitos on tehty normaaliin kierretankojatkoon jonka päihin tuli BMW:n millikierteet. Lisäksi toi kirkas jatko piti hake kuopion koneistamosta (7e!!!!) ja messinkinen haaroitin löytyi Biltemasta. Siinäpä se kokonaisuus ja voin sanoa, että tolle kyhäelmälle tuli kivasti hintaa kun ensin etsin osia jokusen tunnin ja sitten loput tehtiin itse miljoonalaatikon antimista...
Sitten öljynpaluupuolen liitokset:
Ensimmäinen on ahtimen alle ja jäljimmäinen öljyntasoanturin tilalle. Tästä puuttuu varsinainen pitkä keskiputki, mutta se näkyy jossakin seuraavasssa kuvista. Hyvinhän se asettui kun vaikkakin taas aikaa meni aika nussakasti noiden hieroskeluun...
22.9.2011
Seuraavana olikin öljyä kestävän kumiletkun etsiminen noiden paluuputkien välille ja sitä löytyi LH-Osasta vuorelasta. Olisi löytynyt lähempääkin, mutta kun siellä kävin niin otin sieltä.Ekasta kuvasta näkyy kuinka ahtaat paikat tolle paluuputkelle tuli eli jonkun aikaa sai suunnitella, että ton paikalleen sai. Paluuputket kävin väännättämässä amiskalla ja sitten sipelsin ne sopiviin pätkiin ja hitsailin laipat. Ohjaustehostin jäi asentamatta kun ei ollut yksinkertaisesti enää tilaa ohjaustehostimen pumpulle. Toinen vaihtoehto ja se helpompi (jos kone olisi pitänyt käyttää irti) olisi ollut tehdä reikä öljypohjaan ja paluu sinne, mutta halusin tehdä tämänkin hankalamman kautta ja alkuperäisyyttä kunnioittaen! ;)
22.9.2011
Seuraavana olikin öljyä kestävän kumiletkun etsiminen noiden paluuputkien välille ja sitä löytyi LH-Osasta vuorelasta. Olisi löytynyt lähempääkin, mutta kun siellä kävin niin otin sieltä.Ekasta kuvasta näkyy kuinka ahtaat paikat tolle paluuputkelle tuli eli jonkun aikaa sai suunnitella, että ton paikalleen sai. Paluuputket kävin väännättämässä amiskalla ja sitten sipelsin ne sopiviin pätkiin ja hitsailin laipat. Ohjaustehostin jäi asentamatta kun ei ollut yksinkertaisesti enää tilaa ohjaustehostimen pumpulle. Toinen vaihtoehto ja se helpompi (jos kone olisi pitänyt käyttää irti) olisi ollut tehdä reikä öljypohjaan ja paluu sinne, mutta halusin tehdä tämänkin hankalamman kautta ja alkuperäisyyttä kunnioittaen! ;)
Tässä välissä sovittelin sytytyspiuhoja paikoilleen ja sinne ne meni ihan ookoo. Piti vaan modata johtojen alkuperäiselle johtotukille korokesovitteet. Aikaa taas meni, mutta ihan toimiva siitä tuli vaikka itse sanonkin. Sytytyspuola on alkuperäinen, mutta sen paikkaa jouduin hieman siirtämään.
Sitten oli pakoputkiston vuoro. En raskinnut sipeltää valmista rosteriputkistoa joten suuntasin Biltemaan...
Käteeni jäi kisa-catti, mutkia, suoria ja y-haara. Näistä sen sitten pitäisi muodostua eli eikun hommiin!
1.10.2011
Ensin otin alkuperäisestä keskiputkesta tarvittavan liitoksen jotta tämä alkupään putkiston voi liittää alkuperäiseen takapönttöön ilman mitään hokkuspokkus -virityksiä. Niin ja jos joku nyt ihmettelee, että miksi ihmeessä alkuperäinen takapönttön laitan enkä amis/pörinäpönttöä niin siksi, että en halua auton alkuperäisen lookin muuttuvan tämän projektin vuoksi! Toisexxxx, uskon sen takapöntön hengittävän ihan riittävästi... ja sekin tuli todistettua myöhemmin penkitettäessä.
Ensin otin alkuperäisestä keskiputkesta tarvittavan liitoksen jotta tämä alkupään putkiston voi liittää alkuperäiseen takapönttöön ilman mitään hokkuspokkus -virityksiä. Niin ja jos joku nyt ihmettelee, että miksi ihmeessä alkuperäinen takapönttön laitan enkä amis/pörinäpönttöä niin siksi, että en halua auton alkuperäisen lookin muuttuvan tämän projektin vuoksi! Toisexxxx, uskon sen takapöntön hengittävän ihan riittävästi... ja sekin tuli todistettua myöhemmin penkitettäessä.
Punaisella ympyrällä merkatu liitos jonka tarvitsin ja siinäpä se pöydällä oli tarkastusmittauksessa...
Bilteman Y-haaran alkuperäinen haarasauma oli niin luokattoman oloinen sisältä, että päätin sen katkaista haaran kohdalta ja otin noi ilmavirran vastukset pois ja hitsasin se kiinni putkeen. Ja "vastukset" näkyvät kuvassa nuolien kohdilla.
Terveisin: Dr. Pilkun Viilaaja
Nyt kun pilkut on viilattu niin alkoi kasaus ja sovittelu...
Sitten vielä Downpipen + joustopätkän ja pakosarjan eristys ja paketin paikoilleen asennus. Samalla pääsi hukkaporttikin paikoilleen. Ennen tätä olin käyttänyt Downpipeä nyrkkipajalla kun halusin sen hitsauttaa ammattilaisella RST-langalla. Kuului taas 30e ja kiitos eli on se vaan halpaa kuten on rasva Haaparannassa...
Sitten oli vuorossa öljyn huohotussäiliön ja -suodattimen (ne näkyvät vasemman puoleissa kuvassa paisuntasäiliön ja ahtoputken välissä) ja HKS:n imuilmansuodattimen asennus. Sattuipa nussakka tuuri, kun yhdeltä tallimme harrastajalta löytyi "hyllytavarana" M5:sen alkuperäinen imuilman haitariputki joka kävi minun kokoonpanooni kuin nyrkki silmään! Aijniin... se on muuten vielä maksamatta...
12.10.2011
No niin! Nyt se alkoi olla valmista ja päästiin sitä sitten kongreettisesti testaamaan ja täytyy sanoa, että jännitys oli miedosti ilmaistuna katossa kun en tiennyt, että mitä tapahtuu tai tapahtuuko yleensäkin mitään!
Joten oli aika tehdä se EKA STARTTI!
12.10.2011
No niin! Nyt se alkoi olla valmista ja päästiin sitä sitten kongreettisesti testaamaan ja täytyy sanoa, että jännitys oli miedosti ilmaistuna katossa kun en tiennyt, että mitä tapahtuu tai tapahtuuko yleensäkin mitään!
Joten oli aika tehdä se EKA STARTTI!
Jumalavita mikä fiilis kun bemmi pamahti käyntiin heti ilman mitään kakostelua ja hymy oli kuin hangon keksissä! "Uskomatonta, ei tämä yleensä ihan näin helposti onnistu" totesi kaima, joka näitä on vähän enemmän ja vähemmän harrastanut!
3.11.2011
Auto renkaille ja sitten rikkomaan lakia eli sahaamaan teollisuusalueen suoraa edestakaisin ja ottamaan vähän testivetoja.
Hyvinhän se vaan pelasi, NAM! Seuraavalla viikolla olikin sitten aika varattu penkitykseen Ohenmäen teholle Iisalmeen.
4.11.2011
NO MUTTA....Tähän väliin piti sitten mennä rassaamaan etupään puslia vielä viimetipassa.
Vituiksihan se meinsi mennä tämän alatukivarren taaemman korihelan vuoksi.
Syy siihen, että hommat meinasi kusasta totaallisesti oli se ettei niitä heloja ollut Kuopiossa, Iisalmessa eikä Varkaudessa!! Paniikki iski kun auto levällään ja seuraavana aamuna piti olla Iisalmessa! Toivohan siinä meinasi mennä ja menikin kunnes ajattelin katsella, että mikä on lähin Motonet josta se löytyisi. Joensuussa näytti olevan ja sitten äkkiä puhelin käteen ja kysymään, että olisiko ystävä perheineen sattumalta tulossa Kuopioon viikolopuksi. Ystäväni Vesa sanoi, että aika hyvin sattui, olemme lähdössä ajelemaan sinne päin tunnin sisällä eli voin hakea osan ja tuoda sen Kuopioon. Oli muuten taas housuissa pitelemistä, että niissä pysyin! :D
Eikun kasaamaan ja sitä riitti kun vaihdoin samalla kallistuksenvakaajan jämäkämpään, kallistuksenvakaajan välitangot, koko raidetangonkuskin puolelle, iskarin yläpään laakerit, iskunvaimentimet sekä niiden suoja- ja pohjauskumit!
ja noilla osilla se kasaus jatkui noin puolille öin joka tiesi, että tätä jannua saattaa vähän väsyttää kun pitäisi lähteä jo 8.30 ajelemaan kohti Iisalmea penkittelyhommiin Peten ja Ranen kanssa.
Ohenmäessä:
Penkittely meni ihan kivasti ja lukemat oli vähintäänkin tyydyttävät! Vertaan lähinnä siihen, että tallillamme on samanlainen uudemmalla M50 koneella ja tuplaturbolla oleva e30 jossa teholukemat oli samaa luokkaa! Tämä versio on vanhalla m20- motilla, vakio änkyllä, alkuperäisellä sytytyksellä, megalla ja pikku coolerilla varustettu e30 eli vähän joka osa-alueella "tavallisemmin" toteutettu eikä ajatuksena ollut saada ns. maksimitehoja tai edes sinne päin.
7.12.2011 se tapahtui eli bemmi sai turboon luvat, MUTTA tämäkään ei mennytniin kuin Trömsöössä! Siinä lupapapereiden valmistumista odotellessani hörpin kaffeeta tyytyväisenä ja tietämättömänä karmivasta ilmoituksesta minkä toinen katsastusmiehistä kohta tulee minulle ilmoittamaan ja joka saa minut kauhusta kankeaksi! Ilmoitus asia: et saa lupaa, koska auto on merkattu maahantuontitarkastuksessa vähäpäästöiseksi! VIT¤% PERk*2le tuli äänettömästi ja äänellä: se ei ole mahdollista, tutkikaapas asia kunnolla, koska auto on vm.88 eikä silloin ole ollut katalysaattoripakkoa!
Katsuri tekee muutaman puhelun ja kuulen muutamia pätkiä puheluista joiden perusteella hän olisi minun "puolellani" eli sanoo, että etkö voi ottaa sitä rastia pois sieltä ja miksi sen voisi ottaa... Välissä hän kysyy minulta, että oliko kattia vai ei ja sanon, että eikös näissä kaikissa bemuissa vm.88-> se jo ole ja onhan siinä se nytkin, juuri sen takia ettei siitä tarvitse alkaa vääntämään enää tässä vaiheessa!
Katsuri painelee takahuoneeseen ja aikaa menee kymmenkunta PITKÄÄ minuuttia ja kuuluu takahuoneesta plaaplaaplaa ja olipas tuuri ja plaaplaaplaa... Sitten tulee se ilmoitus, joka jäi ikuisesti mieleen ja tällä kertaa hyvässä mielessä: Sinulla oli käsittämätön tuuri! Tämä auto on rekisteröity 30.11.1988 ja jos se olisi ollut rekisteröity seuraavana päivänä eli 1.12.1988 niin et olisi saanut muutoskatsastettua tätä autoa! WHUHUUUUUUUUU! Lotto vetämään! :DD
Siinä sitä sitten leuhkana ajelin ympärin Kuopioo ottaen muutamia kunnon vetoja ja tietenkin rajoitukset huomioiden! ;)
Helmikuu 2012
Vuorossa oli laadukkaan äänentoiston saaminen harrastebemmiin joten hommasin ja asensin Alpinen CDA-9886R Soittimen (sisältää kaikki mahdolliset sisääntulot), Harman/Kardonin CA-470 vahvistimen, JL-Audion 10" subin ja DLS- erillissarjan. Lopputulokseen olen ERITTÄIN tyytyväinen. Kaikki asennukset toteutin alkuperäisyyttä kunnioittaen eli ei mitään "lisäreikiä". Hieman jäi vaivaamaan, että asennanko vielä legendaarisen ja tyyliin sopivan Alpinen 3331 taajuuskorjaimen, mutta kun en oikein sopivaa paikkaa löytänyt niin se jäi vielä tekemättä.
Maaliskuu 2012
Iskarit ja jouset vaihtui vielä kaikki uusiin. Eteen tuli FK:n ja taakse TA Technixin sportti-iskarit. Eteen H&R:n ja taakse nimettömät, mutta jäykät ja "hyvän" pituiset jouset. Lisäksi asensin FK:n madaltavat jousilautaset.
Lisäksi vaihdoin vilkut kirkkaiksi kun en oikein välitä niistä keltaisista vilkun laseista...
Mittarin korjaus olisi edessä kun menin vetäsemään yhden ruuvin vahingossa liian syvälle mittarin sisään. Tosin ihmettelen, miksi ne toimittaa mittarin mukana sellaiset ruuvit joilla mittari on mahdollista rikkoa!?!
Mittari toimii taas niin kuin pitääkin ja kiitokset Jarille joka sen pientä korvausta vastaan korjasi.
************
Jatkoa tulee kun tulee...
3.11.2011
Auto renkaille ja sitten rikkomaan lakia eli sahaamaan teollisuusalueen suoraa edestakaisin ja ottamaan vähän testivetoja.
Hyvinhän se vaan pelasi, NAM! Seuraavalla viikolla olikin sitten aika varattu penkitykseen Ohenmäen teholle Iisalmeen.
4.11.2011
NO MUTTA....Tähän väliin piti sitten mennä rassaamaan etupään puslia vielä viimetipassa.
Vituiksihan se meinsi mennä tämän alatukivarren taaemman korihelan vuoksi.
Syy siihen, että hommat meinasi kusasta totaallisesti oli se ettei niitä heloja ollut Kuopiossa, Iisalmessa eikä Varkaudessa!! Paniikki iski kun auto levällään ja seuraavana aamuna piti olla Iisalmessa! Toivohan siinä meinasi mennä ja menikin kunnes ajattelin katsella, että mikä on lähin Motonet josta se löytyisi. Joensuussa näytti olevan ja sitten äkkiä puhelin käteen ja kysymään, että olisiko ystävä perheineen sattumalta tulossa Kuopioon viikolopuksi. Ystäväni Vesa sanoi, että aika hyvin sattui, olemme lähdössä ajelemaan sinne päin tunnin sisällä eli voin hakea osan ja tuoda sen Kuopioon. Oli muuten taas housuissa pitelemistä, että niissä pysyin! :D
Eikun kasaamaan ja sitä riitti kun vaihdoin samalla kallistuksenvakaajan jämäkämpään, kallistuksenvakaajan välitangot, koko raidetangonkuskin puolelle, iskarin yläpään laakerit, iskunvaimentimet sekä niiden suoja- ja pohjauskumit!
ja noilla osilla se kasaus jatkui noin puolille öin joka tiesi, että tätä jannua saattaa vähän väsyttää kun pitäisi lähteä jo 8.30 ajelemaan kohti Iisalmea penkittelyhommiin Peten ja Ranen kanssa.
Ohenmäessä:
Penkittely meni ihan kivasti ja lukemat oli vähintäänkin tyydyttävät! Vertaan lähinnä siihen, että tallillamme on samanlainen uudemmalla M50 koneella ja tuplaturbolla oleva e30 jossa teholukemat oli samaa luokkaa! Tämä versio on vanhalla m20- motilla, vakio änkyllä, alkuperäisellä sytytyksellä, megalla ja pikku coolerilla varustettu e30 eli vähän joka osa-alueella "tavallisemmin" toteutettu eikä ajatuksena ollut saada ns. maksimitehoja tai edes sinne päin.
7.12.2011 se tapahtui eli bemmi sai turboon luvat, MUTTA tämäkään ei mennytniin kuin Trömsöössä! Siinä lupapapereiden valmistumista odotellessani hörpin kaffeeta tyytyväisenä ja tietämättömänä karmivasta ilmoituksesta minkä toinen katsastusmiehistä kohta tulee minulle ilmoittamaan ja joka saa minut kauhusta kankeaksi! Ilmoitus asia: et saa lupaa, koska auto on merkattu maahantuontitarkastuksessa vähäpäästöiseksi! VIT¤% PERk*2le tuli äänettömästi ja äänellä: se ei ole mahdollista, tutkikaapas asia kunnolla, koska auto on vm.88 eikä silloin ole ollut katalysaattoripakkoa!
Katsuri tekee muutaman puhelun ja kuulen muutamia pätkiä puheluista joiden perusteella hän olisi minun "puolellani" eli sanoo, että etkö voi ottaa sitä rastia pois sieltä ja miksi sen voisi ottaa... Välissä hän kysyy minulta, että oliko kattia vai ei ja sanon, että eikös näissä kaikissa bemuissa vm.88-> se jo ole ja onhan siinä se nytkin, juuri sen takia ettei siitä tarvitse alkaa vääntämään enää tässä vaiheessa!
Katsuri painelee takahuoneeseen ja aikaa menee kymmenkunta PITKÄÄ minuuttia ja kuuluu takahuoneesta plaaplaaplaa ja olipas tuuri ja plaaplaaplaa... Sitten tulee se ilmoitus, joka jäi ikuisesti mieleen ja tällä kertaa hyvässä mielessä: Sinulla oli käsittämätön tuuri! Tämä auto on rekisteröity 30.11.1988 ja jos se olisi ollut rekisteröity seuraavana päivänä eli 1.12.1988 niin et olisi saanut muutoskatsastettua tätä autoa! WHUHUUUUUUUUU! Lotto vetämään! :DD
Siinä sitä sitten leuhkana ajelin ympärin Kuopioo ottaen muutamia kunnon vetoja ja tietenkin rajoitukset huomioiden! ;)
Helmikuu 2012
Vuorossa oli laadukkaan äänentoiston saaminen harrastebemmiin joten hommasin ja asensin Alpinen CDA-9886R Soittimen (sisältää kaikki mahdolliset sisääntulot), Harman/Kardonin CA-470 vahvistimen, JL-Audion 10" subin ja DLS- erillissarjan. Lopputulokseen olen ERITTÄIN tyytyväinen. Kaikki asennukset toteutin alkuperäisyyttä kunnioittaen eli ei mitään "lisäreikiä". Hieman jäi vaivaamaan, että asennanko vielä legendaarisen ja tyyliin sopivan Alpinen 3331 taajuuskorjaimen, mutta kun en oikein sopivaa paikkaa löytänyt niin se jäi vielä tekemättä.
Maaliskuu 2012
Iskarit ja jouset vaihtui vielä kaikki uusiin. Eteen tuli FK:n ja taakse TA Technixin sportti-iskarit. Eteen H&R:n ja taakse nimettömät, mutta jäykät ja "hyvän" pituiset jouset. Lisäksi asensin FK:n madaltavat jousilautaset.
Lisäksi vaihdoin vilkut kirkkaiksi kun en oikein välitä niistä keltaisista vilkun laseista...
Mittarin korjaus olisi edessä kun menin vetäsemään yhden ruuvin vahingossa liian syvälle mittarin sisään. Tosin ihmettelen, miksi ne toimittaa mittarin mukana sellaiset ruuvit joilla mittari on mahdollista rikkoa!?!
Mittari toimii taas niin kuin pitääkin ja kiitokset Jarille joka sen pientä korvausta vastaan korjasi.
************
Jatkoa tulee kun tulee...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti